بتن آماده و کاربردها

بتن آماده چیست و چه کاربردهایی دارد. با ما همراه باشید

بتن آماده و کاربرد های آن چیست؟ آیا شما هم در این روز ها نام بتن آماده را شنیده اید و تمایل دارید تا در مورد این ماده اطلاعات بدست آورید؟ با ما در این مقاله از ایستا بتن تچر همراه باشید.

بتن چیست؟

بتن به عنوان پر تولیدترین ماده صنعتی در جهان می باشد که انواع و اقسام مختلفی دارد. ساختار بتن مجموعه ای از ذرات شن و ماسه است که به وسیله چسبی متشکل از سیمان و آب بهم متصل شده اند که این مواد به نسبت مشخصی با هم مخلوط میشوند. این میزان مشخص طرح اختلاط نام دارد که بر اساس فرمول و محاسبات معین می‌گردد و بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه و میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و در جاهای مختلف بسته به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. 

بتن ها جهت استفاده به دو صورت تهیه می شوند:
​   ​ 1. تهیه بتن در محل کارگاه تولید می شود.
​  ​ 2. بتن بصورت آماده در کارخانه تولید شده و با استفاده از ماشین آلات مخصوص به کارگاه ​منتقل می شود.

معرفی بتن آماده

در ساخت بتن گاها به جای پیمانه کردن و مخلوط نمودن مصالح در کارگاه با استفاده از یک مرکز بتن سازی، بتن به صورت آماده و پیش مخلوط شده به کارگاه آورده می شود. به این نوع بتن، بتن آماده می گویند. بتن آماده یک نوع خاص از بتن است که در یک کارخانه سیمان یا در یک فضای بچینگ و کارگاهی مخصوص این کار تولید می‌شود و سپس توسط کامیون یا میکسر به محل کار فرستاده می‌شود. روند تولید بتن آماده به‌صورتی انجام می‌گیرد که هنگام استفاده به‌طور کامل مخلوط شده است و ترکیبی کاملاً یکنواخت تحویل سازندگان و پیمانکاران می‌شود. با توجه به اینکه قیمت بتن آماده بعنوان یک کالا خریداری می شود کمی بیش از بتن معمولی ساخته شده در کارگاه می باشد. اما این افزایش قیمت با صرفه جویی که در سازماندهی کارگاه در بتن ریزی، هزینه ناظر بتن و مقدار سیمان می شود، جبران می گردد. همچنین واحد کنترل کیفیت شرکت های تولید بتن آماده، بتنی به مراتب مرغوبتر و با تغییرات کم ارائه می دهند.

مزایای استفاده از بتن آماده

از جمله مهم ترین مزایای بتن آماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  استفاده از بتن آماده برای کنترل کیفیت بالا و نزدیک سبب کاهش تغییرات در خواص بتن سخت شده می شود.
  2.  قابلیت استفاده در کارگاههای با فضای کم و شلوغ یا در راهسازی ها که امکان دپوی مصالح و ساخت بتن دشوار است.
  3.  استفاده از کامیونهای مخلوط کن که در طول حمل از جدایی دانه ها و کاهش کارآیی جلوگیری می کند.
  4.  سهولت در ساخت مقادیر کم بتن و بتن ریزی متناوب.

کاربردهای بتن آماده

یکی از مهمترین و رایج ترین موارد کاربرد بتن آماده در ساخت بتن مسطح در پی ساختمان ها یا در ساختمان های اسکلت های بتنی است. کاربرد دیگر بتن در روسازی راه است. در ساخت راه با روسازی بتنی، از بتن آماده استفاده می‌ شود. یکی دیگر از کاربردهای بتن که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، کاربرد بتن به عنوان کفپوش بتنی است. این نوع کفپوش ها به دلیل ظرفیت گرمایی بالای بتن، مقاومت و تنوع در رنگ بتن (به وسیله افزودنی ها) کفپوش‌های مناسبی برای فضای داخلی ساختمان هستند. همچنین به دلیل مقاومت بالا می‌توانند در فضاهای باز و پر ترافیک نیز به کار برده شوند. از جمله کاربردهای بتن، همچنین می‌ توان از کاربرد آن در اجزای پیش ساخته ساختمان، مانند پله پیش ساخته نام برد. برای نصب پله پیش ساخته و پله گرد بهترین زمان پس از بتن ریزی سقف و پیش از شروع مرحله نازک کاری ساختمان است. در صورتی که اسکلت ساختمان بتنی باشد، بهتر است محل نصب پله پیش ساخته پیش از مرحله بتن ریزی سقف مشخص شود

بتن آماده و کاربردها
ویراوب ۱۲۳, Administrator
long
پست را به اشتراک بگذارید:
بایگانی
ورود to leave a comment
بتن آماده چیست؟
تعریف، کاربردها، مزایا، معایب و انواع بتن